Med kärlek över vinner jag

Här skriver jag ner tankar/känslor från mig. Har många intressen som foto,konst, trädgården, resa, livet, känslor, hjärnan mm

Akuten idag och fick ett olivträd av familjen..

familj Permalink0
Fick ett litet olivträd av min man idag... Så gulligt jag har allti önskat mig det...
Kanske han tyckte synd om mig för jag var på akuten idag.. Pågrund av att jag fick kramp i magen som inte gick över men det vissade sig inte vara något idag.. Men ska tillbaka imorgon igen till kvinnodelen..  Får se om det vissar sig att vara något eller inte..

Men hur man sköter ett olivträd är ju inte så lätt..

Men hittade det här..

"Olivträd kan stå ute ett bra tag till där de växer naturligt har de ganska kallt på vintern och vill även ha det så här i Sverige på vintern ex. på inglasad altan som är kall men frostfri under vintern. De kan ofta klara ett par minusgrader någon enstaka natt. Har man inte perfekta övervintringsplatsen, men har gott om bostadsrum kan man testa att övervintra i ett svalt rum där man stängt av elementet. Oliven har blad hela året och vill ha mycket ljus även på vintern. Den tappar lätt mycket blad på vintern om klimatet inte är det optimala. Oliv vindpollineras och ofta behövs 2 olika plantor för att man ska få bär, vissa sorter sägs dock vara självfertila. Ofta behöver oliv sval vintervila för att man ska få en bra blombildning."

Hur ofta du ska vattna beror på hur svalt det står. Men känn efter: när jorden börjar kännas torr på ytan kan du ge den en slurk vatten. Gödsla med citrusnäring ca. varannan vecka.

Det kan stå ute nu under sommaren, vindskyddat och varmt men inte i direkt solgass hela dagen. Ta in det i ett svalt, ljust rum när det börjar bli fara för nattfrost.

Hur gammal det blir beror på hur man sköter den och om den trivs..




Men fick en tomatväxt också... :-) får se hur det här kommer att gå.... Ställer dom i Antons rum där alla andra växter är just nu för där trivs dom att vara..



Så min dag har inte alls vart bra men slutar nu ganska soft.... Sitter i soffan och tar det lugnt med Oscar och ser på en film...
 Så mysigt vi drömmer nog oss bort  lite..
Kram på er alla och ta hand om er..

Till top