Med kärlek över vinner jag

Här skriver jag ner tankar/känslor från mig. Har många intressen som foto,konst, trädgården, resa, livet, känslor, hjärnan mm

arg på vårdcentralen

familj Permalink0
känns som man aldrig kommer att få något svar på varför min järndepå är dålig. Vårdcentralen tar inte mig alls på allvar. Det är normalt att man är trött och inte har energi, ont i kroppen. Från att ha en läkartid nästa vecka till att de hade bokat om mig till en ny datum. Som var en dag jag inte kunde. Alla andra dagar kan jag men inte den dagen. Morr till att jag får tid hos läkaren om ca 4 veckor när jag har väntat på tid sen i början av december. Är det bara jag som blir behandlad så här? eller jag vet att det finns mer där ute som inte får sin vård. Men man börjar ju tappa hoppet. ska det ta över 1 år att få ett svar på varför jag har så dålig järndepå. Finns det något jag kan göra? var kan jag vända mig för att få vård.
morr.. är inte alls glad.
Kram
 
 
 
fyller ut lite vad jag kan göra och får nog ändra på min kost lite mer än vad jag har gjort. 

Järnrika listan:

* Kött från vilt, nöt, lamm, gris.
Blodpudding, paltbröd och lever.
Fisk och skaldjur (ex räkor, musslor).
* Leverpastej.
* Äggula.
* Vetekli, vetegroddar.
* Torrjäst.
* Bönor, kikärtor, ärtor och linser
Broccoli, brysselkål och fänkål.
* Gröna bladgrönsaker som spenat och nässlor.
* Järnberikade produkter som t ex flingor, juice, müslibars och messmör.
Chiafrön. 
* Pumpa- och squashfrön.
Sesamfrön.
* Mörk choklad.
* Torkade aprikoser.

 

Du kan också hjälpa kroppen att ta upp järn, eftersom järnupptaget stimuleras av vitamin C. Det gör du genom att äta C-vitaminrika grönsaker till maten eller dricka C-vitaminrika drycker till måltiden. Även kött och fisk gör det lättare att ta upp det järn som finns i grönsaker och frön. En sallad på spenat, bönor, gul paprika och pumpafrön är alltså bra att äta till köttet eller fisken. Ett smart knep att få i sig mer järn är också att tillaga maten i en gjutjärnsgryta liksom att välja en C-vitaminrik dryck (exempelvis juice) till den järnrika maträtten
Kaffe, te, vissa örtteer och vin påverkar järnupptaget negativt, så det är bättre att dricka det mellan måltiderna. Även höga intag av kalcium, fytinsyra (som finns i fullkorn) och kostfiber har betydelse.

http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/sa-vet-du-att-du-har-jarnbrist/

 

 

Till top