Med kärlek över vinner jag

Här skriver jag ner tankar/känslor från mig. Har många intressen som foto,konst, trädgården, resa, livet, känslor, hjärnan mm

tomater

Träning Permalink1
Visste ni att det nyttiga sitter i skinnet på tomaten. Skriver tidningen aktiv träning tidningen. Det röda skinnet är fyllt med antioxidanter som är bra för immunförsvaret och minskar träningsvärk. Sen skriver de också att små körsbärstomater är bättre val än stora tomater. då undrar man varför. Jo så här står det.. Det beror på att majoriteten av tomatens alla starka antioxidanter som sitter i skinnet. Finns det betydligt mer av i små tomater. Får en större totalyta än i samma vikt i stora tomater. Mycket man får lära sig och man inte har tänkt.. Sen en annan sak som jag lärde mig som jag har fått i bakfoten lite.. Jag trodde att varma tomater var bättre en kalla tomater. Men nä så var det inte. De skriver så här att vatten och värme gör att tomaten förlorar en hel del av sin antioxidanten. Bäst att äta tomater rå. Hmm men så står det också så här att hög värme gör nämligen att växtcellerna i tomaterna sprängs och därmed frigörs det mer lykopen. Detta kompenserar till viss del förlusten av antioxidanter. Så härligt att börja dagen med att lära sig något nytt.. :) så tack Aktiv träning tidningen som jag fick igår i brevlådan...
Ha en bra dag alla
#1 - - Madeleine:

Hej! Har ett förslag till dig, kan du maila mig? =) /Madeleine

Svar: HejOm vad?
hannaofamiljen.blogg.se

Till top